For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

گیاه کینوا برای نخستین بار در موسسه تحقیقات اصلاح بذر کرج کشت شد

 

تهران - ایرنا - عضو هیات علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: برای نخستین بار گیاه کینوا Quinoa، در مزرعه تحقیقاتی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج توسط محققان این موسسه کشت و برخی از سازگاری های آن برای تولید در ایران تایید شد.

 

نیازعلی سپهوند روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: بذر گیاه کینوا سال 87 از کشورهای بولیوی و پاراگوئه وارد ایران شد و از سال 88 برای نخستین بار در مزرعه تحقیقاتی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج کشت شد و در همان سال سازگاری و تولید محصول آن در کرج (استان البرز) به اثبات رسید و تحقیقات روی آن شروع شد.

به گفته وی، گیاه کینوا Quinoa با نام علمی Chenopodium quinoa Willd از خانواده اسفناج Chenopodiaceae گیاهی علفی یک ساله با تولید دانه هایی با ارزش غذایی بالا است. 

وی اظهار داشت: گیاه کینوا بومی کوه های آند در بولیوی، شیلی و پرو است که طی پنج هزار سال و به طور مدوام بعنوان تغذیه مردم مناطق کشورهای پرو، بولیوی، اکوادر و شیلی مورد استفاده قرار می گرفته است.

رئیس سابق موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: گیاه کینوا مقاوم به شوری و خشکی و از لحاظ شرایط آب و هوایی نیازمند هوای خنک و روز کوتاه برای رشد و تولید دانه است.

وی ادامه داد: برگ های جوان کینوا به عنوان سبزی تازه خوری و به صورت پخته در ترکیب غذاها نیز مورد مصرف است.

سپهوند با بیان اینکه، دانه کینوا به عنوان یک شبه غله با ارزش غذایی بالا را محصول اصلی این گیاه عنوان کرد و افزود: کینوا به زبان اینکا به معنی غله مادر است، این محصول در کشورهای آمریکای جنوبی به نام خاویار سبزی و برنج اینکا هم معروف است.

وی اظهار داشت: بررسی های سازمان خواروبار جهانی(فائو) در مقایسه دانه کینوا(به دلیل ارزش غذایی بالا) با سایر دانه های غلات اعلام کرد، پروتئین کینوا از لحاظ کمی و کیفی به مراتب غنی تر از غلات متداول همچون گندم، جو، برنج و ذرت است.

وی دانه کینوا را از اولین ترکیبات غذای فضانوردان در سفرهای طولانی مدت سازمان فضانوردی آمریکا(ناسا) دانست و افزود: مصرف این گیاه برای رشد، تولید غذا و اکسیژن توصیه می شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تیه نهال و بذر درخصوص فعالیت های تحقیقاتی و تولیدی گیاه کینوا در منطقه، گفت: ایران تنها کشور در منطقه نیست که سابقه تحقیق و کشت کینوا را دارد. 

وی ادامه داد: تحقیقات و کشت گیاه کینوا در کشورهای مصر، هند، پاکستان و یمن از سالهای قبل شروع شده و این کشورها برای ترویج و توسعه کشت آن برنامه ریزی دارند.

وی تصریح کرد: البته در پروژه مشترکی بین سازمان خواربار جهانی(فائو) با وزارت کشاورزی کشورهای ایران، عراق، مصر، یمن، لبنان، الجزایر، سودان و موریتانی بتازگی بررسی سازگاری و توسعه کشت کینوا در این کشورها شروع شده است. 

سپهوند به نامگذاری سال 2013 بنام سال بین المللی کینوا اشاره کرد و افزود: در سالهای اخیر اهمیت و ارزش غذائی گیاه کینوا در بسیاری از کشورها از ابعاد تحقیقاتی و تغذیه ای مورد توجه قرار گرفته است. 

وی اضافه کرد: برای معرفی گیاه کینوا به مردم دنیا و نقشی که این گیاه می تواند در ایجاد امنیت غذایی و افزایش درآمد تولیدکنندگان داشته باشد به پیشنهاد چند کشورهای بولیوی، پرو، شیلی و جمهوری آذربایجان و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال 2013 بنام سال بین المللی کینوا نامگذاری شده بود.

به گفته وی، همچنین از سوی سازمان خوار و بار جهانی(فائو) برنامه ها و پروژه هایی برای توسعه کشت و مصرف کینوا تدوین و اجرا شده که در یکی از این پروژه های بین المللی که از سال 2013 تا 2015 در منطقه شروع و اجراء می شود، ایران نیز مشارکت فعال خواهد داشت. 

وی درباره فعالیت ها و طرحهای تحقیقاتی در ایران روی گیاه کینوا، گفت: پس از آن که ویژگی ها و حساسیت های گیاه به دما، طول روز و سازگاری آن مشخص شد، چندین طرح تحقیقاتی برای بررسی بیشتر ویژگی های زراعی، سازگاری، ژنتیکی و اصلاحی در مزرعه، گلخانه و آزمایشگاه انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: در این راستا تعدادی از نتایج طرح های مذکور به شرح ذیل انتشار یافته که از آن جمله در سال 89 کینوا گیاهی ارزشمند برای امنیت غذایی و کشاورزی پایدار در ایران، سال 91 ژنوتیپ های مختلف گیاه جدید کینوا، سال 92 تنوع ژنتیکی مورفو تیپ های کینوای موجود در ایران با استفاده از نشانگر مولکولی ریز ماهواره ای، سازگاری ویژگی های زراعی فنولوژیکی و ارزش کیفی محصول گیاه کینوا در ایران توسط اعضای هیات علمی این موسسه مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت.

وی گفت: هم اکنون چندین طرح تحقیقاتی و پایان نامه دانشجویی نیز با همکاری مؤسسه و دانشگاه های مختلف کشور درباره بررسی اثر تاریخ کشت بر عملکرد گیاه کینوا در مناطق مختلف ایران، ارزیابی و گزینش مورفوتیپ ها و نسل های در حال تفرق حاصل از ژنوتیپ های کینوا متناسب با شرایط زراعی ایران در دست اجرا است.

وی بیان کرد: قبل از سال 2013 فعالیت های علمی روی این گیاه شروع شد که نتایج ارزنده ای برای تولید این گیاه در استان های البرز، خوزستان، بلوچستان، جیرفت و کهنوج بدست آمد، بنابراین گیاه کینوا در کشور ما شناخته شده و نتایج تحقیقات آن هم به صورت گسترده منتشر شده است.

وی گفت: برای واردات و کشت وسیع محصول کینوا نیاز به رعایت مواردقانونی(قرنطینه ای و مجوز سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی) است، سپس آزمایش های مختلف مقایسه عملکرد و سازگاری باید انجام شود که این امر توسط محققان موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و دانشگاه های دیگر در دست اجرا است.

 

تحت نظارت وف ایرانی